description

Blog ni aku yang punya. Aku post apa saja aku suka. Kalau tak nak baca, jangan baca.

Monday 9 January 2012

::pengorbanan x terhingga::


aku manusia biasa..aku x mampu nk luahkn semua yg aku rasa..dan aku x mmpu nk simpan sorang2 apa yg aku rasa..ada satu kisah d mana aku xtau nk mulakan dr mana..aku x penah pun citer kat sape sbb aku xtau mcmmana aku nk luahkan..aku simpan sorang je..aku post kat sini pun sbb aku tau hanya yg terdekat ngn aku je akan tau hal ni..tu pun kalau mereka baca la kan..aku sentiasa happy tp aku sedih sbenanya..dis my story..abah aku ada janjikan aku dia akan belikan aku lappy if aku dpt sambung stdy..ok la kan..aku pn dpt smbung stdy aku kat matrix..aku pon xde la nk sgt kat lappy.. aku student  2thn kat sini  n xde la nk pakai sgt lappy kat sini..aku ok je..aku pun xnk susahkan abah aku..aku ni bkn anak org kaya pun kan..after setahun aku kat sini..result aku x brape nk ok..sO,,aku pun x la beria sgt nk kan lappy..pastu abah aku kata kat aku kalau aku dpt masuk mtrik for de 2nd year n dpt pointer 3 above..dia akn tunaikan janji dia utk belikan aku lappy..aku tau dia janjikan cmtu sbb x mungkin aku akan dpt result setinggi tu..aku pun x berharap la kan..dpt je result final..aku dpt 3.17..aku cam terkejut jgk la kan sbb aku x sangka pun aku akan masuk PST dan dpt result ok camtu kalau nk d bandingkan dgn cara aku stdy yg byk maen..mungkin ni jgk rezeki aku..alhamdulillah J..
aku kena mdaftrkan diri utk 2nd year seminggu after result kluar..hanya aku,abah n ma aku je yg tau hal ni..aku menangis bila aku dapat tau abah aku jualkan kedai dia semata2 nk hantar aku stdy kat mtrik..abah aku jgk gunakan duit tu utk belikan aku lappy bg tunaikan janji dia pada aku..dan selebihnya adalah utk tanggungn aku selama aku stdy kat sini..pengorbanan tu cukup besar..sbb abah aku kehilangn kedai kesayangannya yg dia miliki selama 22tahun..dan tu adalah sumber pencariannya untuk besarkan anak2 dan sara family aku..Ya Allah..besar sungguh pengorbanan abah aku..dan dia ada gtau aku yg dia akan mulakan perniagaan baru..tp sampai skrg abah aku x kerja lg sbb xde modal..aku sedih sgt..aku rasa aku x mampu nk menangis dah terkenangkan apa yg abah aku lakukan...dan aku mst blajar bersungguh2 utk balas blik jasa abah aku..Ya Allah..aku mohon pada kau..kutkanlah semangat abah aku untuk terus khidupan ni walapun aku tau kedai kesayangannya dah xde..bg la aku peluang utk aku balas balik semua ni...setiap mlm aku nangis bila aku tgok gmbar ma n abah aku..aku x sanggup..kalau la aku ada duit..aku akn tebus balik kedai tu..tp mustahil..aku x mampu nk lakukan tu dgn umur aku skarg..beberapa minggu lpas aku blik umah aku..aku bwk blik lappy aku..adik aku tgok movie lam lappy aku n wayar lappy aku sambung kat plug ruang tamu..bila adik aku tersepak sikit wayar tu,abah aku marah..dia kata “kalau rosak cmne..dh xde pape utk djual bg nk gantikan lappy kalau rosak..nk abah jualkan rumah plak ke??”..aku tersentap bila dgr ayat tu dan tiba2 airmata aku mengalir..aku tau bila abh aku tgok lappy aku dia bayangkan ni adalah kedai dia..aku tahu walaupon abah x penah pun bersuara..sekali lg aku rasa satu persaan yg mmg aku sendiri xtau nk luahkan mcmana..aku sedih,terasa,bersalah,dan semuanya..aku x mintak pun semua ni terjadi..satu je yg aku tau..aku akan blajar bersungguh utk blas blik semua ni walaupun aku tau aku x mmpu nk dptkan bik kdai tu..aku pun sayangkan kedai tu..aku d besarkan dgn hasil titik peluh abah aku cari rezeki d kedai tu..
 abah...................................sanggup abh wat sampai mcmni...besar sungguh pengorbanan ni..dan aku akan rasa bersalah bila aku x mampu lakukan yg terbaek seperti yg abah aku harapkan..
aku syukur sgt pada Allah kerana exam hari tu result aku OK dan aku mmpu wat abh aku tersenyum..aku lega bila aku dpt wat abah aku happy dgn kejayaan aku..............dan bila aku blik hari tu ma aku kata umah aku nk kena lelong..hanya Tuhan je tau apa yg aku rasa time tu..dan abah aku ada jualkan serama kesayangn dia utk byar hutang bank..ni mknanya..duit jualan kedai abah aku tu dah habis dan abh aku msih x kerja sampai skg..masyaAllah..sedih sgt bila kenangkan hal ni.. aku tau mustahil utk kita bls sepenuhnya jasa dan pengorbanan parents kita tp kalau blh aku nk blas jasa mereka walaupun x setanding ngn apa yg mereka da lakukan utk aku.. =(“”””
 masih byk yg aku pendamkan..aku mtk maaf sgt kat sape yg de terasa ngn aku sbb aku rasa aku da brubah sikit..aku lbh serius dlm byk hal sbb aku bkn je nk kena pikir psal stdy tp jgk tanggungjawab aku sbg anak sulung utk fikirkan hal family aku..,aku minta maaf sbb x mungkin aku dapat luahkn semuanya....  :: kalau blh aku nk nangis lg bila aku kenangkan pengorbanan abah..sbb aku x mungkin blh dapatkan blik kedai tu...dan aku masih nangis bila aku luahkan hal ni..dan akan terus nangis bila setiap kali aku terkenangkannya...””   

No comments:

Post a Comment