description

Blog ni aku yang punya. Aku post apa saja aku suka. Kalau tak nak baca, jangan baca.

Thursday 28 February 2013

programming

Assalamualaikum..tetiba aku terfikir nk wat entry ni..mungkin membosankan..kalau da rasa cmtu..jgn baca! Kalau x..dipersilakan --

Ok..mungkin ada antara korang yg da tahu erti Pogramming yg selalu aku sebutkan tu? Mungkin jgk ada yg tahu cket2.. mungkin ada yg x tahu langsung?? Xpelah.. ok la..memandangkan aku amik course yg melibatkan Programming dan mungkin akan menjadi Programmer satu hari nanti (sape tahu kan?)..  Programming ni adalah subjek dimana aku sbg pelajar yg belajar course ni diminta utk  membuat,mereka,mencipta,membina (dan seangkatan dgnnya) program.. program ni akan memudahkan pengguna melakukan kerja seharian dgn cepat dan tepat..contohnya program yg dicipta utk seorang doktor  (mungkin) atau guru pendidikan jasmani  utk mengira atau mengetahui tentang BMI seseorang..dgn hanya mengisi berat,tinggi,jantina seseorang dan dpt result dgn cepat..itulah program yg aku belajar..(hanya contoh)..dan banyak lg program laen yg x mampu utk aku ceritakan semuanya sbb aku pon masih dlm proses belajar..kikkikkik...

Programmer diperlukan oleh semua syarikat..terutamanya di Bank..dan mestilah di syarikat yg menerima projek utk membuat sesuatu program..  utk membuat satu program,hal yg paling penting adalah kreatif dan teliti.. software yg digunakan utk membuat program ni banyak sebenanya..dan aku hanya belajar menggunakan software  “eclipes”dan menggunakan bahasa Java.. contoh laen (C++,C,Fortran,Cobol dan byk lg) berminat?? Explore laa sendiri ....hehehe...

Apabila sesuatu program yg dibuat ada “error” program tersebut x kan..dan mustahil utk kita “run” program ni..dan FAILED la program tu sehinggalah error tu dibetulkan... cukup unik dan susah (bg aku) utk menyiapkn sesuatu program walaupon hanya simple je..susssaaahhh!!

Gaji programmer xbanyak.. lingkungan 6000 keatas walaupon hanya starting.. pengalaman sepupu aku yg da jd programmer tu dorang kata gaji bukan ikut bulan jgk sbb bergantung pd projek..dan sekali projek berjaya..duit yg diterima mungkin blh digunakan utk 2 3 tahun..hahaha...dan skrg projek dia siapkan program utk JPJ bernilai RM5.6juta SAHAJA! Lumayan kan?? Hehe...

 ni la  software tu...


ni plak contoh program yg aku dah wat..


**susah sgt2 :(

No comments:

Post a Comment