description

Blog ni aku yang punya. Aku post apa saja aku suka. Kalau tak nak baca, jangan baca.

Thursday 21 February 2013

kisah jatuh bangun aku

Sedih bila terkenangkan apa yg dah jd pada hidup family aku dan sekaligus hidup aku jgk..mungkin apa yg terjadi ni buat aku makin kuat..ingat dulu hampir setahun setiap malam aku menangis ingatkan kehidupan family aku..masa tu hidup kami susah sgt dan aku tahu hanya nk cepat habiskan study aku kat mtrik dan balik ke pangkuan family aku..aku ingat lg abah xde duit dan hanya hantarkan rm50 je utk aku selama dua minggu utk aku mkn kat sana..mmg sedih sgt..sampaikan bila aku xde duit aku takut nk mintak sbb aku tahu abah aku x de duit..dan aku senyap je..aku nangis semoga satu hari nty Allah tolong kami semua..dan aku x mampu nk contact ngn family aku sbb sorang pon dlm family aku xde phone..cube korang imaging mcm mana susahnya nk berhubung..tp aku ingat kata2 maa yg hati mak akan selalu ada ngn anaknya..setiap mlm aku nangis sbb aku rindukan family aku..aku akan mintak tolong Tuhan sampaikan salam rindu aku pada maa abah..dan aku yakin Tuhan akan tolong aku..setiap kali aku rindukan mereka mst abah akan call aku pakai public phone..xkira aku dalam kuliah sekalipun aku akn jwab panggilan tu sbb aku x nak putus hbungan ngn abah..bukan senang abah nk call aku..sedih sgt..bila aku ckap ngn abah msti airmata aku akn ngalir sbb aku x mampu nk call hari mereka sbb xde spe pon antara mereka yg pkai phone time tu...dan sebelum abah letak phone,abah akan mintak aku belajar ngn bersungguh..aku janji~~

 Bila hari last aku kat mtrik..aku tahu abah akan datang jemput aku..tapi aku x leh nk contact ngn bah sbb xde phone..aku hanya mampu berdoa nk abah sampai penang ngn selamatnya utk ambil aku balik..aku x tido sbb aku tunggu abah..hari last aku kat sana aku last paper Kimia..bila dah hbs satu paper aku balik bilik dan aku mula risau sbb abah x sampai lg..aku ada last paper1 Kimia petang tu..aku nangis dan aku berdoa supaya abah selamat sampai....

“abahhh....mano abah ni.....” :’( 
airmata aku ngalir...........

barang2 aku dah siap packing beberapa hari sebelum balik lg..aku baring di katil dan hati aku terdetik utk jenguk keluar tingkap..bilik aku aras 3..aku rasa debaran jantung aku kuat..bila aku jenguk luar tingkap..airmata aku ngalirrrr......aku nampak abah ngan adik aku...aku lari turun bawah blok..aku salam peluk cium abah aku...abah kata penat drive jauh..sesat..tp abah tanya org..airmata  aku terus ngalir...pastu aku suruh abah rehat dulu jap sbb aku ada satu lg paper..aku ke dewan dgn satu perasan yg sukar digmbarkan..sedih dan gembira..bila habis paper aku pulang ke pangkuan abah aku...rindu aku hanya Tuhan sj yg tahu..maa x datang sbb sorang adik aku sekolah..dan takut x muat sbb barang aku banyak yg nk wat balik...

dah sampai umah..aku salam peluk cium maa aku..maa ada bagitau aku yg abah pinjam duit ngn sepupu aku sbb xde duit nk ambik aku dr matrik..nk isi minyak ngn bayar tol...mengalir airmata aku x henti...aku tido..bangun je  esok aku terus keluar cari keje sbb aku nk tanggung fanily aku dan aku nk bayar yuran kalau aku dpt masuk U nanti..abah ngn maa terkejut ngn aku sbb aku x henti rehat pon lg..tp tu semua x penting pon..

alhamdulillah aku dpt keje kat bazar..jaga kedai jubah..aku x duk umah pon..aku duk umah nenek aku sbb tempat aku keje dekat ngn umah nenek aku..aku x nk bebankan family aku nk bg aku mkn.. setiap pg aku bangun aku jalan kaki ke tempat keje..semua aku lalu sepanjang jalan..rumah buruk..istana lama..kubur...dlm 25minit aku berjalan sampaila..penat aku keje hanya Tuhan sj yg tahu..aku balik maghrib..pon jalan kaki jgk..takut hanya Tuhan sj yg tahu..sepanjang jalan aku hanya pikirkan family aku...aku perlu lakukan sesuatu utk pulihkan balik keadaan...sampai umah nenek aku makan ckit je sbb x nk susahkan nenek..kdg2 aku kata aku dah mkn sbb aku xnk susahkan nenek masak utk aku..aku tido dgn airmata...penat dan sedih...

aku x mkn pon lg masakan maa selama aku balik..aku nk makan percik yg maa buatkan..tu feveret aku dr aku kecik lg..dan maa akan wat setiap kali aku balik cuti dan maa akan tapawkan utk aku bila aku nk pegi mtrik...aku lapar percik..mlm tu hujan lebat sgt...airmata aku pon ngalir..aku lapar..dan aku seperti mengharapkan sesuatu akan terjadi..aku dah hampr sebulan duk umah nenek aku dan aku rindukan maa aku..aku x jumpa dan luang masa ngn maa lg selama aku balik..hujan dan terus hujan... aku dengar bunyi enjin moto..aku kenal bunyi tu...moto abah!! Aku keluar ke muka pintu..maa abah dlm hujan....  maa kata maa masakkan aku percik dan maa bwakkan utk aku sbb maa tahu aku suke percik..Ya Allah....aku x dapat tahan airmata aku..aku terharu..maa abah sanggup dtg malam2 dalam hujan sbb nk jumpa aku..nk tany khabar aku dan hantarkan makanan utk aku..mereka datang jenguk aku kejap je sbb adik2 aku ada kat umah...
“Ya Allah....aku x mampu berkata2....” terima kaseh Ya Allah sbb aku masih ada maa abah yg masih sayangkan aku....

genap sebulan aku keje..aku dapat gaji..dan aku dah pesan awal2 kat abah suh dia amik aku hari aku dapat gaji..abah amik aku pulang dr keje.. duit gaji aku selama sebulan tu aku bg semua kat abah aku.. aku x nak pon..mmg aku perlukannya utk aku sambung study jika aku dpt masuk U naty..tp aku percaya rezeki ada dimana2..abah tergamam dan aku mintak abah mulakan balik peniagaan kecil kecilan ngn maa...abah setuju dan aku pulang ke pangkuan family aku utk bangunkan balik semangat family aku..aku pulang balik sebab demi adik2 aku yg masih perlukan aku..aku pulang sbb nk tolong bangunkan balik kami semua yg rebah sebelum aku pergi jauh dr family aku..aku nk luangkan masa sepenuhnya ngn family aku sblum aku pergi jauh tinggalkan mereka...tu janji aku..

alhamdulillah...perniagaan kami dah mula ok..aku masih keje kat kedai jubah..bila balik keje aku akan tolong maa abah aku aku kedai..alhamdulillah..kebahagiaan antara kami semua dah mula berputik....alhamdulillah Ya Allah..berkat kesabaran kami semua selama ni nampakkan hasilnya...aku makin happy... alhamdulillah sekarang semua dah pakai phone termasuk semua adik2 aku..aku pon dah x duk umah nenek aku..aku duk umah aku..abah hantar aku keje setiap hari dan adik aku akn ambil aku balik keje...
dan akhirnya aku dapat masuk UPM..
alhamdulillah ni berkat doa maa abah aku jgk....

aku sayang maa abah aku...semua yg aku lakukan ni sbb mereka dan adik2 aku..ni jnji aku sblum aku mati...aku nk semua happy..alhamdulillah....

**percayalah.. setiap kesabaran kita ada ganjarannya yg x terhingga..
dan setiap apa yg terjadi ada hikmahnya.. J
assalam

No comments:

Post a Comment